BCAA – cena, działanie, dawkowanie

BCAA to źródło aminokwasów egzogennych. Stanowią suplement, który wykorzystywany jest bardzo powszechnie w sportach o charakterze siłowym i nie tylko.

Ostatnimi czasy, aminokwasy rozgałęzione stały się prawdziwym hitem wśród sportowców zajmujących się kulturystyką i fitnessem. Wszystko za sprawą licznych badań potwierdzających działanie tych specyficznych związków.

BCAA – działanie

BCAA czyli aminokwasy rozgałęzione mają udział w syntezie białek oraz produkcji hormonów anabolicznych, co bezpośrednio oddziałuje na proces wzrostu masy mięśniowej. Zwiększenie ilości włókien mięśniowych wpływa również na ilość na zaniechanie procesów katabolicznych.

Aminokwasy rozgałęzione pełnią również rolę ochronną, a mianowicie: chronią tkankę mięśniową przed degradacją oraz bezpośrednio wpływają na ilość tkanki tłuszczowej pod skórą. Dlatego też, BCAA to suplement, który wykorzystuje się także w procesach odchudzających organizm.

Leucyna, izoleucyna oraz walina wykazują także działania poprawiające samopoczucie, zmniejszające zmęczenie oraz senność. Wszystko za sprawą pozytywnego wpływu (ograniczenia) na produkcję serotoniny.

Aminokwasy BCAA – dla kogo?

BCAA to suplement przeznaczony zarówno dla profesjonalistów, jak i amatorów sportu. Szczególnym zainteresowaniem cieszy sie wśród przedstawicieli sportów siłowych.

Stanowi doskonałe uzupełnienie diety zarówno dla osób stawiających sobie za cel budowanie masy mięśniowej, jak i redukcję podskórnej tkanki tłuszczowej. BCAA z powodzeniem może być wykorzystywane w takich sportach jak: lekkoatletyka, kulturystyka, sztuki walki oraz przy każdej formie treningu aerobowego (bieganie, pływanie, jazda na rowerze itd.).

BCAA – dawkowanie

Aminokwasy BCAA należy dostarczać głównie w porach okołotreningowych tzn. przed treningiem, po treningu, a także w trakcie trwania.

W zależności od masy ciała należy dostarczać odpowiednią ilość suplementu. Poniżej przedstawiamy dwa najpowszechniejsze wzory ustalania ilości BCAA, które należy dostarczać organizmowi.

Wzór 1:

Dla osoby ważącej 60-70 kg – 3 gramy (przed, po oraz w trakcie)

Dla osoby ważącej 70-90 kg – 5 gramów (przed, po oraz w trakcie)

Dla osoby ważącej ponad 90kg – 10 gramów (przed, po oraz w trakcie)

Wzór 2:

Na każde 10 kilogramów masy ciała należy dostarczyć 1 gram BCAA przed i po treningu. Oznacza to, że dla jednostki ważącej przykładowe 60 kilogramów należy dostarczyć 6g BCAA przed i po treningu.

BCAA można przyjmować także w ciągu dnia, celem poprawy samopoczucia, zwiększenia syntezy białek oraz poprawienia wydolności. Zaleca się przyjmowanie przed pierwszym posiłkiem oraz pomiędzy posiłkami.

Skuteczność BCAA jest najwyższa w przypadku realizowania planu treningowego, gdyż dowiedziono, że zachodzi synergia między aktywnością fizyczną, a syntezą białek.

Należy również pamiętać, że dawka BCAA różni się w zależności od podejmowanej aktywności fizycznej, indywidualnego zapotrzebowania oraz innych uwarunkowań.

BCAA powinno przyjmować się w cyklach od 4 do 12 tygodnii.

BCAA – cena

Na rynku suplementów diet dostępnych jest wiele preparatów. W zależności od składu, wielkości opakowania oraz producenta – można zauważyć spore różnice w cenie.

Koszt zakupu zapasu na jeden miesiąc oscyluje w granicach 80-200 złotych.